per
دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
2018-08-23
1
1
1
24
83236
Original Article
شناسایی آیندههای مشاغل مدیریتی در ایران؛ با روش سناریونویسی
Identifying the Future of Management Jobs in Iran; Using Scenario Planning
غلامرضا جندقی
jandaghi@ut.ac.ir
1
محمدرضا فتحی
2
محمدفرید بیتا
3
استاد، گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهرانمرکز، تهران، ایران
بخشهای خدماتی و اطلاعاتی در دنیای امروز نقشی بسیار مهم در شکوفایی اقتصادی و اقتصاد کشورهای پیشرفته دارند. مشاغل مدیریتی جزء مهارتهایی هستند که در این حوزه نقش مهمی دارند. هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی آیندههای باورپذیر و محتمل مشاغل مدیریتی در ایران با رویکرد سناریونویسی است. به همین دلیل، ابتدا از طریق مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان، شاخصهای مناسب استخراج شد. پس از غربال این عوامل با آزمون بینم، با بهکارگیری تکنیکهای عدم قطعیت بحرانی و تکنیک تصمیمگیری دیمتل، مهمترین پیشرانهای کلیدی شناسایی شدند. دو پیشران دسترسی به بازارهای بینالمللی و سیاستهای آموزشی وزارت علوم به عنوان عدم قطعیتهای نهایی برای تدوین سناریوهای باورپذیر انتخاب شدند. این سناریوها عبارتاند از سناریوی بهشت برین، رشد در انزوا، دنیای خفتگان و سناریوی جهنم. در نهایت، با استفاده از تکنیک تاپسیس که تکنیک تصمیمگیری فاصلهای است، سناریوی جهنم به عنوان محتملترین سناریو انتخاب شد.
Service and information sectors in today's world play a very important role in the economic and economic prosperity of advanced countries. Management jobs are among the skills that play an important role in this area. The main purpose of the present research is to identify the Plausible and probable future of managerial occupations in Iran with the approach of scenario planning. For this reason, appropriate indicators were extracted from the background and interviews of expert. After screening these factors by examining the test, the most important key drivers were identified using critical uncertainty techniques and DEMATEL's decision-making technique. Two drivers of access to international markets and educational policies of the Ministry of Science were selected as the ultimate uncertainties for compiling plausible scenarios. These scenarios are the scenario of the Paradise, the growth in isolation, the mad world, and the scenario of hell. Finally, using the TOPSIS technique, which is a distance decision technique, Hell's scenario was selected as the most likely scenario.
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83236_c3cf83ed6bc93c4ca84266f38b286ca6.pdf
آیندهپژوهی
سناریونویسی
سناریوهای باورپذیر
مشاغل مدیریتی
Future Studies
Management Jobs
Scenario Planning
Plausible Scenarios
per
دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
2018-08-23
1
1
25
41
83255
Original Article
آیندهپژوهی سرمایهگذاری و سودآوری در صنعت خودرو
Future Study of Investment and Profitability in Automobile Industry
محمدحسن ملکی
1
فاطمه امین مظفری
miss.amz4347@gmail.com
2
نغمه فرهبد
zamanif74@gmail.com
3
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران
دانشجوی کارشناسیارشد حسابداری، مؤسسه آموزش عالی دانشستان، ساوه، ایران
دانشجوی کارشناسیارشد حسابداری، مؤسسه آموزش عالی دانشستان، ساوه، ایران
صنعت خودرو به عنوان یکی از بخشهای صنعتی مهم ایران، توانسته نقش مؤثری در اقتصاد از طریق ایجاد ارتباطهای گسترده با زیربخشهای اقتصادی مانند صنایع فلزی، نساجی، شیمیایی و غیره ایفا کند. نگاهی اجمالی به برنامههای خودروسازان نشان میدهد مدیریت مالی، سرمایهگذاری و سودآوری در طرح های بلندمدت کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، تدوین سناریوهای باورپذیر پیش روی صنعت خودرو است. بدین منظور، ابتدا پیشرانهای کلیدی پیش روی این صنعت استخراج شد؛ پس از مشخصشدن مهمترین این پیشرانها که شامل «سرمایهگذاری دولت در صنعت خودرو» و «تحریمهای اقتصادی» بود، سناریوهای این صنعت در آینده مشخص شد. منظور از سناریوهای باورپذیر سناریوهایی هستند که با دانش فعلی و متعارف بشر سازگاری دارند. پس از شناسایی و استخراج عوامل نهایی تأثیرگذار بر آینده سرمایهگذاری و سودآوری در حوزه خودرو، چهار سناریو با نامهای آرمانشهر، تکیه به درون، امید به بیرون و فاجعه مشخص شدند.
The automobile industry, as one of the most important industrial sectors of Iran, has been able to play an effective role in the economy through the establishment of extensive connections with economic sub-sectors such as metal, textile, chemical, and so on. An overview of the automaker's plans shows that financial management, investment, and profitability have been underestimated in long-term plans. The purpose of the present research is to develop credible scenarios for the automotive industry. To this end, the key drivers behind the industry were first developed and, after identifying the most important drivers, including "government investment in the automotive industry" and "economic sanctions", the scenarios of the industry were identified in the future. Valid scenarios are scenarios that are consistent with current human knowledge. After identifying and extracting the ultimate factors influencing the future of investment and profitability in the automotive sector, four scenarios with the names of utopia, reliance on inside, outlook and disaster were identified.
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83255_c84e3243be30079266c8da3e649ceed9.pdf
تحلیل تأثیر متقابل
سرمایهگذاری
سناریو باورپذیر
سودآوری
Cross Impact Analysis
Investment
Profitability
Valid scenarios
per
دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
2018-08-23
1
1
43
79
83261
Original Article
آیندهپژوهی: دانشی غربی
Futures Studies: Western Knowledge
عبدالرحیم پدرام
1
استادیار، گروه آیندهپژوهی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
آیندهپژوهی به عنوان یک رشته علمی، عمر کوتاهی دارد؛ از این رو، هنوز نظرهای واگرایی درباره هویت آن ابراز میشود. در مقاله حاضر، نشان داده شده است که مؤلفههای فکری این دانش بهطور عمده غربی هستند. هدف اصلی مقاله تحلیل بنیادین آیندهپژوهی به منظور شناسایی زیرساختهای فکری و اندیشهای این دانش است، تا بتوان بسترهای مناسبی برای اسلامیسازی آیندهپژوهی فراهم کرد. آیندهپژوهی در گرایشها و تعلقات مفهومی، اندیشهها و نگرشها، و روشهای خود، صبغه غربی آشکاری دارد. با توجه به بنیادین بودن این موضوع و ضرورت نگاه فلسفی، افزون بر روش «تحلیل محتوا» و ابزار «مصاحبه»، استدلالهای فلسفی و تأملات روششناختی نیز بهکار گرفته شده است و برای تشریح موضوع آیندهپژوهی، بخشی از دلایل غربیبودن آیندهپژوهی بهاختصار بیان شده است. مکمل این دلایل، سیر فکری و علمی اندیشههای آیندهپژوهان بزرگ و تأثیرگذار غربی است. به همین منظور، سه اندیشمند بزرگ به نامهای آلوین تافلر، دانیل بل و وندل بل، برای موردکاوی انتخاب شدهاند. دستاوردهای مقاله حاضر نشان داد آیندهپژوهی را میتوان با صفت «غربی» موصوف کرد و با توجه به ارزشبنیان بودن این دانش، و ضرورت توجه به بافتارهای فرهنگی جامعه، تصریح میشود آیندهپژوهی دستکم در جوامع غیرغربی نیازمند «بدیلاندیشی» است.
Futures Studies divergence is still being discussed, since as a scientific field, it is expected to live shortly. In this article, along with considering various definitions and a brief view on Futures Studies’ history, it is shown that this knowledge is formed mostly by western intellectual components. This article seeks to provide suitable contexts for Islamization of Futures Studies. To do this we establish a fundamental analysis of Futures Studies in order to identify its intellectual and ideological infrastructures. Futures Studies has apparent western background both in its conceptual tendencies and affiliations, thoughts and attitudes and also methodologies. Considering the fundamentality of this subject and the imperative philosophical view, in addition to content analysis and interview approaches, philosophical arguments and methodological reflection have also been used. Some of the reasons justifying the western nature of Futures Studies are addressed briefly. The intellectual and scientific course of the great and influential western futurists is complementary to these reasons. Therefore, three great futurists namely, Alvin Toffler, Daniel Bell and Wendell Bell have been chosen as case studies. The findings of this article show that Future Studies can be described by its specific western attribute and since it is a value-based knowledge which necessitates consideration of cultural contexts of society, it is emphasized that Futures Studies requires ideological alternatives at least in non-western communities.
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83261_9eee7e018024079fac2ace4157f85d78.pdf
آیندهپژوهی اسلامی
آیندهپژوهی
دانش غربی
رویکرد تکاملی و فناورانه
Futures Studies
Islamic Futures Studies
Technological and evolutionary approach
Western knowledge
per
دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
2018-08-23
1
1
81
102
83265
Original Article
نقشه راه و مدل مفهومی استنباط چارچوب شناختی- هنجاری آیندهاندیشی با بهرهگیری از معارف و مفاهیم قرآنی
The Roadmap and Conceptual Model to Infer Cognitive-Normative Frame for Future-thinking, Using Teachings and Concepts of Holy Quran
مهدی احمدیان
m.ahmadian@ut.ac.ir
1
دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
پیچیدگی و طولانیشدن مدت پژوهشهایی که برای نوآوریهای بنیادین در علوم انسانی تعریف میشوند، از اثربخشی آنها میکاهد. اگر برای این پژوهشها نقشه راه کلی وجود نداشته باشد، احتمال سردرگمی بالا میرود و به هدررفت زمان و منابع میانجامد. بنابراین، باید مسیر پژوهش از پیش ترسیم شود که برای این منظور از روش نقشه راه در آیندهپژوهی کمک گرفته میشود. میتوان نقشه راه پژوهش در حوزه علوم انسانی اسلامی را با پنج لایه تعریف کرد که چهار لایه نخست، به ترتیب از پایین به بالا، شامل کارهای پشتیبان، بنیانهای فکری یک رشته علمی، جزئیات روش پژوهش و در نهایت، چارچوب فکری اسلامی باشند؛ و بالاترین لایه، لایه خروجیهای پژوهش باشد. این الگو در پژوهشی با عنوان «تدوین چارچوب شناختی- هنجاری آیندهاندیشی بر پایه معارف و مفاهیم قرآنی» انجام گرفته، و به نتیجه مطلوب رسیده است. در گامهای آغازین پژوهش یادشده، «باور به اراده خدا در ساخت آینده» یکی از مهمترین وجوه تمایز میان بنیانهای فکری آیندهپژوهی رایج و اندیشههای اسلامی تشخیص داده شد و نقطه آغاز مدل مفهومی «استنباط چارچوب فکری قرآنی» قرار گرفت. این مدل مفهومی نیز سه مرحله استنباط وجه شناختی، استنباط وجه هنجاری و موردپژوهی یافتهها در قالب یک سوره را شامل میشد.
The complexity and long duration of research aimed to fundamental innovations in social science, certainly decreases their effectiveness. If there is no general roadmap for these types of research, confusion increases which leads to waste of time and resources. So, the path of the research has to be drawn beforehand, where roadmapping method of futures studies can be used. The research roadmap in Islamic social sciences can be considered in five layers: supporting activities, intellectual foundations of a scientific field, details of method, frame of Islamic thoughts and the research output. This pattern was implemented in a PhD research entitled “Codification of Cognitive-Normative Frame for Future-thinking using Teachings and Concepts of Holy Quran”, and has achieved the desired result. In the early stage of mentioned research, “belief in god’s will in shaping future” was recognized as one of the most important differences between Islamic thoughts and common intellectual basis of futures studies, and this finding has been set as starting point of a conceptual model for “inferring Qur’anic frame of thoughts”. This conceptual model consisted of three stages of inferring cognitive aspect, inferring normative aspect and case study of the findings in the structure of a Surah.
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83265_078812b0eebf1fdba54c01b09e76298c.pdf
آیندهاندیشی
آیندهپژوهی
چارچوب شناختی- هنجاری
معارف قرآنی
نقشه راه
Cognitive-normative frame
Future Thinking
Futures Studies
roadmap
Teachings of holy Quran
per
دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
2018-08-23
1
1
103
124
83271
Original Article
نقش انعطافپذیری فناوری اطلاعات در همراستایی استراتژیک کسبوکار و فناوری اطلاعات
The Role of IT Flexibility in IT-Business Strategic Alignment
حانیه بذرافشان
bazrafshan.ha@gmail.com
1
سید محمد محمودی
mahmoudi@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
در چند دهه گذشته حفظ همراستایی استراتژیک کسبوکار و فناوری اطلاعات در محیط متغیر، از مهمترین دغدغههای مدیران سازمانها بوده است. از این رو، شرکتها به فناوری اطلاعات منعطفی نیاز دارند که توانایی واکنش سریع به تغییرات کسبوکار و همراستایی با استراتژیهای کسبوکار را داشته باشد. به همین منظور، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انعطافپذیری فناوری اطلاعات در همراستایی استراتژیک انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه متخصصان و کارشناسان فعال در مؤسسات تحقیقات کامپیوتری استان قم بود که در دو حوزه استراتژی و فناوری اطلاعات تخصص دارند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفت. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد ابعاد انعطافپذیری فناوری اطلاعات (اتصال، سازگاری و پودمانبندی) بر همراستایی استراتژیک تأثیر مثبت و مستقیم دارد و بین آنها، تأثیر بعد پودمانبندی بر همراستایی استراتژیک از سایر ابعاد بیشتر است.
In recent decades, one of the most important concerns of organizational managers has been to keep business strategy and information technology alignment in a volatile environment. Hence, companies need flexible IT capable to react business changes rapidly and to align with business strategies. To this end, present study is conducted to examine the role of IT flexibility in strategic alignment. Research population consists of active scholars and practitioners in Qom province’s computer researches institutes that are specialized in two strategies and IT fields. They were selected by accessible technique. A questionnaire was use to collection research data. This is an applied study conducted by descriptive – correlation method. Results from SEM indicate that IT flexibility variables (connectivity, adaptability and modularity) have positive and direct impact on strategic alignment while the impact by modularity on strategic alignment is higher than other variables.
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83271_edee44b113ddc8c561652ebebf3152b5.pdf
انعطافپذیری فناوری اطلاعات
پودمانبندی
سازگاری
قابلیت اتصال
همراستایی استراتژیک
Adaptability
connectivity
IT Flexibility
Modularity
Strategic Alignment
per
دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
2018-08-23
1
1
125
146
83272
Original Article
تحلیل تصویر کشور مبدأ بر اساس ماتریس اهمیت – عملکرد (مورد مطالعه: مصرفکنندگان محصولات ایرانی در عراق)
Analyze Country of Origin Image based on
Importance – performance Matrix
(The Case: Consumers of Iranian Goods in Iraq)
محمدرضا شریفعسکری
1
یاسر سبحانیفرد
2
زینب بزاز
z_bazaz1987@yahoo.com
3
کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی ناصر خسرو، ساوه، ایران
استادیار، گروه مدیریت و مهندسی کسبوکار، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
تصویر کشور مبدأ عاملی مهم است که بر ادراک مصرفکنندگان از محصولات خارجی و گرایش آنها به خرید محصولات تأثیر میگذارد. ماتریس تحلیل اهمیت - عملکرد، ابزاری است که به بررسی میزان اهمیت و عملکرد (وضعیت) تصویر کشور مبدأ، بهطور همزمان میپردازد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد و اهمیت تصویر کشور ایران در ذهن مصرفکنندگان عراقی با بهکارگیری ماتریس اهمیت- عملکرد انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر همه شهروندان عراقیاند که دستکم یکبار از محصولات غذایی کشور ایران استفاده کرده باشند. براساس جدول مورگان و با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه، به روش دردسترس 384 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهبود که روایی محتوا و پایایی آن بررسی و تأیید شد. نتایج این تحقیق نشان داد چهار بعد تصویر کشور مبدأ (ارزیابی شناختی، عاطفی، ارزیابی صنعت و ارزیابی هنجاری)، از اهمیت بالایی نزد مصرفکنندگان عراقی برخوردارند و از این چهار بعد دو بعد ارزیابی شناختی و هنجاری در وضعیت مناسبی قرار دارند، اما دو بعد ارزیابی عاطفی و ارزیابی صنعت در وضعیت ضعیفی قرار دارند.
The country of origin imagine is an affecting factor on consumers’ perception on foreign goods and intention to purchase. Importance – performance matrix is a tool to investigate the importance and performance (status) of country of origin imagine simultaneously. Therefore, present study aims at investigating the performance and importance of Iran in Iraqi consumers’ minds by using importance – performance matrix. In terms of purpose, this is an applied study while it is a survey in terms of data collection method. Its population consists of all Iraqi citizens who have consumed Iranian foodstuffs at least one time. According to Morgan Table and due to unlimited population, 384 subjects were selected by availability technique. Research instrument was a questionnaire that its content validity and reliability was examined and confirmed. Research findings indicate that four aspects of country of origin image (cognitive, emotional, industrial and normative evaluation) are highly important among Iraqi consumers. Of these four aspects, cognitive and normative evaluations are in proper situation while emotional and industrial evaluations are weak.
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83272_187b2b632059ac9754ce1303e8a7c4ee.pdf
ارزیابی شناختی
ارزیابی صنعت
ارزیابی عاطفی
ارزیابی هنجاری
تصویر کشور مبدأ
Cognitive evaluation
Country of origin imagine
Emotional evaluation
Industrial evaluation
Normative evaluation