دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
4
1
2021
10
23
مطالعه آینده نگارانه شبکه های اجتماعی مجازی با رویکرد سناریونویسی
1
23
FA
ملیحه
موسی نژاد
0000-0002-3381-0937
دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
malihe.moosanezhad@gmail.com
الهام
شیردل
0000-0002-3381-0937
استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
eshirdel@lihu.usb.ac.ir
شبکههای اجتماعی، نسل جدیدی از پایگاههای اینترنتی هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکههای جهانی اینترنت قرار گرفتهاند. این شبکه ها به سرعت در حال گسترش اند و بر همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بومشناختی و سیاسی فرد و جامعه تأثیر بسزایی دارند. در این میان، یکی از سؤالاتی که محققان بسیاری را به خود مشغول داشته است، نحوه مواجهه کاربران با شبکههای اجتماعی مجازی است. مروری بر مطالعات انجامشده نشان می دهد اغلب پژوهشهای انجامشده با دیدگاهی یکبعدی، توصیفی و آماری به این موضوع پرداختهاند و از بهکارگیری رویکردی آیندهپژوهانه بازمانده اند. بنابراین، هدف مقاله حاضر، بررسی مکانیزم مواجهه افراد، نهادهای مدنی و سازمان های دولتی در قبال شبکه های اجتماعی مجازی با رویکردی آیندهپژوهانه است. این پژوهش، با بهکارگیری روش مطالعه اسنادی و پانل خبرگان انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، متشکل از 14 نفر از خبرگان عرصه رسانه بود، که پس از انجام مصاحبه عمیق با آن ها، هشت عدم قطعیت شناسایی شد، و از بین این هشت مقوله، سه مقوله به عنوان مهمترین عدم قطعیت ها شناسایی شد. در نهایت نیز چهار سناریو در جهت سیاستگذاری در زمینه شبکه های اجتماعی مجازی ترسیم شد.
آیندهپژوهی,شبکههای اجتماعی مجازی,شبکههای اجتماعی,نهادهای دولتی,نهادهای مدنی
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_139388.html
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_139388_399bc5d6ebb6657a7404bafda67eae0d.pdf
دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
4
1
2021
10
23
واکاوی اقتصاد دیجیتال ایران با رویکرد آینده پژوهی بر اساس الگوی تحلیل روند Steep (v) و سناریوپردازی
25
64
FA
علی
مبینی دهکردی
دانشیار، گروه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mobni@ut.ac.ir
مژگان
دانش
دانشجوی دکتری کارآفرینی فناورانه، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mozhgan.danesh@ut.ac.ir
امروزه دیجیتالسازی اقتصاد با رویکرد ارتقای بهرهوری و افزایش رشد اقتصادی به عنوان یکی از رویکردهای غالب در اغلب کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به ساختارهای سنتی حاکم بر تولید و تجارت در ایران و کاهش توان رقابتی اقتصاد آن که با پایینبودن نرخ رشد بهرهوری، رشد اقتصادی نازل و نرخ بیکاری بالا همراه است، توسعه اقتصاد دیجیتالی برای حل بخشی از مشکلات کشور یک الزام است تا یک انتخاب. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رخدادها، پیامدها، تهدید و فرصتهای پیش روی اقتصاد دیجیتال در ایران بر اساس روندهای درونی و محیطی کنونی است. این تحقیق با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود، تصحیح شیوه طرح مسائل و ایدههای مرتبط با توسعه اقتصاد دیجیتال ایران انجام شده است. همچنین، پژوهش حاضر بر مبنای جستوجوی دادهها، دارای ماهیت کیفی است. روش مورد استفاده ترکیبی از سناریو و Steep (v) است. طبق نتایج پژوهش حاضر چهار سناریو با عناوین فرشتگان ثروت، مدرنیته در وقتی دیگر، چرخش به عقب و عقلانیت در محدودیت انتخاب و تدوین شده است. شناسایی شاخصها، برنامهریزان و سیاستگذاران را متوجه این مسئله میکند که در حال حرکت به سمت کدام سناریو هستیم و اگر بخواهیم به سمت سناریوی مطلوب حرکت کنیم، باید کدام شاخصها را تبدیل به شاخص مطلوب کنیم.
انقلاب صنعتی چهارم,آیندهپژوهی,آیندههای بدیل,تحلیل روند Steep (v),توسعه اقتصاد دیجیتال,سناریو
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_139389.html
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_139389_e8e116dce3bdd2ac8256fdff8d42b562.pdf
دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
4
1
2021
10
23
تحلیل ساختاری عوامل کلیدی مؤثر بر انتخابات ریاست جمهوری 1400
65
89
FA
فائزه
پناهی
کارشناسی ارشد مهندسی آینده پژوهی، موسسه آموزش عالی طلوع مهر، قم، ایران
fa.panahi.9069@gmail.com
محمد هادی
قاسمی
دانشجوی دکتری آینده پژوهی، دانشگاه دفاع ملی، تهران، ایران
مطالعات انتخابات به دلیل اهمیت و اثرگذاربودن آن در همه شئون یک حاکمیت، اهمیت فراوان و سابقه طولانی دارد. انتخابات مظهر مشارکت و متضمن منافع داخلی و خارجی یک ملت است. مطالعه پدیده انتخابات به دلیل پیچیدگی و چالشهای عجین با خود و فضای ابهامآمیز و سرشار از عدم قطعیت ذیل چتر آیندهپژوهی، حکمرانان را به اقدامات مؤثر و مطلوب مجهز میکند. با توجه به گستردگی پدیده انتخابات و الزام به شناخت جامع از آن، هدف از پژوهش شناسایی مسائل انتخابات ریاست جمهوری و بررسی تأثیر متقابل مسائل بر یکدیگر است تا از آن در راستای مطلوبیتهای جمهوری اسلامی ایران بهرهبرداری شود، در این پژوهش پس از انجام مطالعات کتابخانهای و بررسی پژوهشهای پیرامون پدیده انتخابات، 12 عامل با نظر خبرگانی که به روش قضاوتی انتخاب شدند، به عنوان متغیرهای برتر، در نظر گرفته شدند در نهایت، با بهرهگیری از روش تحلیل تأثیر متقابل و نرمافزار میکمک روابط میان متغیرها و تأثیر متقابل مستقیم و غیرمستقیم آنها به دست آمد.
انتخابات ریاست جمهوری,انتخابات,آیندهنگاری,تحلیل تأثیر متقابل
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_139390.html
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_139390_227e3bc8bf1e8b4dc99b104f450dfdc9.pdf
دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
4
1
2021
10
23
فرهنگ سازمانی انطباقپذیر در مدیریت منابع انسانی استراتژیک اثربخش دستگاههای اجرایی ایران
91
113
FA
سیدمحمدرضا
سبحانی پور
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، مؤسسه آموزش غیرانتفاعی طلوع مهر، قم، ایران
sobhani2020@chmail.ir
حسن
زارعی متین
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
matin@ut.ac.ir
فرهنگ یکی از مباحث مهم و مورد توجه همه مدیران سازمانهای بخش دولتی است و عدم توافق همگانی درباره ویژگیهای سازمانها، تمایز آنها از نظر اهداف و مأموریتهای خاص و فرهنگهای مختلف آنها است. هدف پژوهش حاضر متناسبسازی مدیریت منابع انسانی استراتژیک بر مبنای فرهنگ سازمانی انطباقپذیر بهمنظور بهبود اثربخشی عملکرد سازمانی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به روش کیفی انجام گرفته است. ابزار پژوهش مصاحبه بود. جامعه آماری خبرگان دانشگاهی با تخصص مدیریت منابع انسانی و خبرگان سیاستگذار در زمینه مدیریت منابع انسانی در نظام اداری ایران بودند که برای تکمیل پرسشنامه 40 نفر از خبرگان دانشگاهی و 10 نفر از کارشناسان خبره در سازمان اداری و استخدامی کشور با معیار اشباع دادهها و به روش هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها تکنیک تحلیل مضمون بهکار گرفته شد. یافتهها نشان داد برخلاف مواد قانونی موجود در بخش دولتی در زمینه اجرای استراتژی پیمانکارانه در فرهنگ سازمانی انطباقپذیر در شاخصهای ایجاد تغییر در سازمان، مشتریمداری و یادگیری سازمانی باید بستر قانونی مناسبتری تدوین و تصویب شود تا بتوان در این نوع فرهنگ به اثربخشی مدیریت منابع انسانی استراتژیک و در نهایت، اثربخشی سازمانی دست یافت.
فرهنگ سازمانی انطباقپذیر,مدیریت منابع انسانی استراتژیک,نظام خروج منابع انسانی,نظام نگهداری منابع انسانی,نظام ورود منابع انسانی
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_139392.html
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_139392_e8eabec7f985a38aac5ba5961355cfb8.pdf
دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
4
1
2021
10
23
تحلیل SWOT برای سازمان تأمین اجتماعی با هدف تدوین چشمانداز
115
128
FA
باقر
ساروخانی
استاد، گروه جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
sarokhani@ut.ac.ir
سید محمد
سیدمیرزایی
استاد، گروه جمعیتشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
امالبنین
گیلان
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان تأمین اجتماعی بهعنوان بزرگترین سازمان ارائهدهنده بیمههای اجتماعی در ایران، مدام در حال تعامل با محیط درونی و بیرونی است. پژوهش حاضر به دنبال تحلیل SWOT برای سازمان تأمین اجتماعی به منظور تدوین چشماندازی نوین برای سازمان یادشده است. پژوهش براساس نوع کیفی، با روش توصیفی- تحلیلی و براساس هدف پژوهش کاربردی است جامعه آماری، مدیران، کارشناسان و خبرگان سازمان تأمین اجتماعی است. با توجه به اینکه این افراد در سازمان تأمین اجتماعی 13 نفر بودند، نمونه به صورت تمامشمار انتخاب شد. البته انتخاب به صورت قضاوتی و با توجه به تخصص و تجربه افراد بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق تحلیل تم انجام گرفت و برای تعیین راهبرد نیز روش SWOT بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش، ارائه یک چشمانداز نوین برای است. در این چشمانداز، سازمان تأمین اجتماعی سازمانی است نوآور، پیشرو، پاسخگو، امانتدار، اخلاقمدار، مطمئن، بهروز، در تعامل دوسویه با اربابرجوع برای عرضه خدمات کیفی سریع و آسان با رعایت کرامت انسانی اربابرجوع و ایجاد کیفیت بالای زندگی کاری برای کارکنان.
تحلیل SWOT,تهدید,چشمانداز,سازمان تأمین اجتماعی,فرصت,نقاط ضعف,نقاط قوت
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_139393.html
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_139393_a9444c7011cdf8ce4776ac94e7b58cbe.pdf
دانشگاه آموزش عالی طلوع مهر
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
2821-0069
4
1
2021
10
23
تأثیر عملکرد استراتژی منابع انسانی در بهبود خدمات آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)
129
156
FA
احمد
عطارنیا
دکتری مدیریت دولتی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
a.attarnia@gmail.com
علی
دبیری
کارشناسی ارشد مدیریت اماکن مذهبی، مؤسسه غیر انتفاعی طلوع مهر، قم، ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عملکرد استراتژی منابع انسانی در بهبود خدمات آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی بوده و روش جمعآوری دادهها به صورت کتابخانهای و میدانی بود. جامعه آمارى پژوهش شامل کلیه کارکنان آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) به تعداد بیش از 7000 نفر بودند. بر اساس جدول نمونهای به حجم 382 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. پایایى پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 0/7 بهدست آمد و تأیید شد. همچنین، به منظور سنجش روایی از روایی محتوا استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) و نرمافزارهای آماریLisrel و SPSS بود. یافتهها نشان داد عملکرد استراتژیهای منابع انسانی در بهبود خدمات آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) تأثیر مثبت و معنادار داشت. همچنین، استراتژیهای مشارکت، با ضریب 68<sub>/</sub>0 درصد بیشترین تأثیر را بر بهبود خدمات آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) داشته است.
آستانه مقدسه حضرت معصومه (س),استراتژیهای منابع انسانی,بهبود خدمات,مدیریت منابع انسانی
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_144149.html
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_144149_8dd30e0353e31b3080342f08d4f99eca.pdf