2024-03-29T13:06:09Z
https://journal.tolouemehr.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10752
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
1397
1
1
شناسایی آیندههای مشاغل مدیریتی در ایران؛ با روش سناریونویسی
غلامرضا
جندقی
محمدرضا
فتحی
محمدفرید
بیتا
بخشهای خدماتی و اطلاعاتی در دنیای امروز نقشی بسیار مهم در شکوفایی اقتصادی و اقتصاد کشورهای پیشرفته دارند. مشاغل مدیریتی جزء مهارتهایی هستند که در این حوزه نقش مهمی دارند. هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی آیندههای باورپذیر و محتمل مشاغل مدیریتی در ایران با رویکرد سناریونویسی است. به همین دلیل، ابتدا از طریق مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان، شاخصهای مناسب استخراج شد. پس از غربال این عوامل با آزمون بینم، با بهکارگیری تکنیکهای عدم قطعیت بحرانی و تکنیک تصمیمگیری دیمتل، مهمترین پیشرانهای کلیدی شناسایی شدند. دو پیشران دسترسی به بازارهای بینالمللی و سیاستهای آموزشی وزارت علوم به عنوان عدم قطعیتهای نهایی برای تدوین سناریوهای باورپذیر انتخاب شدند. این سناریوها عبارتاند از سناریوی بهشت برین، رشد در انزوا، دنیای خفتگان و سناریوی جهنم. در نهایت، با استفاده از تکنیک تاپسیس که تکنیک تصمیمگیری فاصلهای است، سناریوی جهنم به عنوان محتملترین سناریو انتخاب شد.
آیندهپژوهی
سناریونویسی
سناریوهای باورپذیر
مشاغل مدیریتی
2018
08
23
1
24
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83236_c3cf83ed6bc93c4ca84266f38b286ca6.pdf
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
1397
1
1
آیندهپژوهی سرمایهگذاری و سودآوری در صنعت خودرو
محمدحسن
ملکی
فاطمه
امین مظفری
نغمه
فرهبد
صنعت خودرو به عنوان یکی از بخشهای صنعتی مهم ایران، توانسته نقش مؤثری در اقتصاد از طریق ایجاد ارتباطهای گسترده با زیربخشهای اقتصادی مانند صنایع فلزی، نساجی، شیمیایی و غیره ایفا کند. نگاهی اجمالی به برنامههای خودروسازان نشان میدهد مدیریت مالی، سرمایهگذاری و سودآوری در طرح های بلندمدت کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، تدوین سناریوهای باورپذیر پیش روی صنعت خودرو است. بدین منظور، ابتدا پیشرانهای کلیدی پیش روی این صنعت استخراج شد؛ پس از مشخصشدن مهمترین این پیشرانها که شامل «سرمایهگذاری دولت در صنعت خودرو» و «تحریمهای اقتصادی» بود، سناریوهای این صنعت در آینده مشخص شد. منظور از سناریوهای باورپذیر سناریوهایی هستند که با دانش فعلی و متعارف بشر سازگاری دارند. پس از شناسایی و استخراج عوامل نهایی تأثیرگذار بر آینده سرمایهگذاری و سودآوری در حوزه خودرو، چهار سناریو با نامهای آرمانشهر، تکیه به درون، امید به بیرون و فاجعه مشخص شدند.
تحلیل تأثیر متقابل
سرمایهگذاری
سناریو باورپذیر
سودآوری
2018
08
23
25
41
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83255_c84e3243be30079266c8da3e649ceed9.pdf
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
1397
1
1
آیندهپژوهی: دانشی غربی
عبدالرحیم
پدرام
آیندهپژوهی به عنوان یک رشته علمی، عمر کوتاهی دارد؛ از این رو، هنوز نظرهای واگرایی درباره هویت آن ابراز میشود. در مقاله حاضر، نشان داده شده است که مؤلفههای فکری این دانش بهطور عمده غربی هستند. هدف اصلی مقاله تحلیل بنیادین آیندهپژوهی به منظور شناسایی زیرساختهای فکری و اندیشهای این دانش است، تا بتوان بسترهای مناسبی برای اسلامیسازی آیندهپژوهی فراهم کرد. آیندهپژوهی در گرایشها و تعلقات مفهومی، اندیشهها و نگرشها، و روشهای خود، صبغه غربی آشکاری دارد. با توجه به بنیادین بودن این موضوع و ضرورت نگاه فلسفی، افزون بر روش «تحلیل محتوا» و ابزار «مصاحبه»، استدلالهای فلسفی و تأملات روششناختی نیز بهکار گرفته شده است و برای تشریح موضوع آیندهپژوهی، بخشی از دلایل غربیبودن آیندهپژوهی بهاختصار بیان شده است. مکمل این دلایل، سیر فکری و علمی اندیشههای آیندهپژوهان بزرگ و تأثیرگذار غربی است. به همین منظور، سه اندیشمند بزرگ به نامهای آلوین تافلر، دانیل بل و وندل بل، برای موردکاوی انتخاب شدهاند. دستاوردهای مقاله حاضر نشان داد آیندهپژوهی را میتوان با صفت «غربی» موصوف کرد و با توجه به ارزشبنیان بودن این دانش، و ضرورت توجه به بافتارهای فرهنگی جامعه، تصریح میشود آیندهپژوهی دستکم در جوامع غیرغربی نیازمند «بدیلاندیشی» است.
آیندهپژوهی اسلامی
آیندهپژوهی
دانش غربی
رویکرد تکاملی و فناورانه
2018
08
23
43
79
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83261_9eee7e018024079fac2ace4157f85d78.pdf
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
1397
1
1
نقشه راه و مدل مفهومی استنباط چارچوب شناختی- هنجاری آیندهاندیشی با بهرهگیری از معارف و مفاهیم قرآنی
مهدی
احمدیان
پیچیدگی و طولانیشدن مدت پژوهشهایی که برای نوآوریهای بنیادین در علوم انسانی تعریف میشوند، از اثربخشی آنها میکاهد. اگر برای این پژوهشها نقشه راه کلی وجود نداشته باشد، احتمال سردرگمی بالا میرود و به هدررفت زمان و منابع میانجامد. بنابراین، باید مسیر پژوهش از پیش ترسیم شود که برای این منظور از روش نقشه راه در آیندهپژوهی کمک گرفته میشود. میتوان نقشه راه پژوهش در حوزه علوم انسانی اسلامی را با پنج لایه تعریف کرد که چهار لایه نخست، به ترتیب از پایین به بالا، شامل کارهای پشتیبان، بنیانهای فکری یک رشته علمی، جزئیات روش پژوهش و در نهایت، چارچوب فکری اسلامی باشند؛ و بالاترین لایه، لایه خروجیهای پژوهش باشد. این الگو در پژوهشی با عنوان «تدوین چارچوب شناختی- هنجاری آیندهاندیشی بر پایه معارف و مفاهیم قرآنی» انجام گرفته، و به نتیجه مطلوب رسیده است. در گامهای آغازین پژوهش یادشده، «باور به اراده خدا در ساخت آینده» یکی از مهمترین وجوه تمایز میان بنیانهای فکری آیندهپژوهی رایج و اندیشههای اسلامی تشخیص داده شد و نقطه آغاز مدل مفهومی «استنباط چارچوب فکری قرآنی» قرار گرفت. این مدل مفهومی نیز سه مرحله استنباط وجه شناختی، استنباط وجه هنجاری و موردپژوهی یافتهها در قالب یک سوره را شامل میشد.
آیندهاندیشی
آیندهپژوهی
چارچوب شناختی- هنجاری
معارف قرآنی
نقشه راه
2018
08
23
81
102
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83265_078812b0eebf1fdba54c01b09e76298c.pdf
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
1397
1
1
نقش انعطافپذیری فناوری اطلاعات در همراستایی استراتژیک کسبوکار و فناوری اطلاعات
حانیه
بذرافشان
سید محمد
محمودی
در چند دهه گذشته حفظ همراستایی استراتژیک کسبوکار و فناوری اطلاعات در محیط متغیر، از مهمترین دغدغههای مدیران سازمانها بوده است. از این رو، شرکتها به فناوری اطلاعات منعطفی نیاز دارند که توانایی واکنش سریع به تغییرات کسبوکار و همراستایی با استراتژیهای کسبوکار را داشته باشد. به همین منظور، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انعطافپذیری فناوری اطلاعات در همراستایی استراتژیک انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه متخصصان و کارشناسان فعال در مؤسسات تحقیقات کامپیوتری استان قم بود که در دو حوزه استراتژی و فناوری اطلاعات تخصص دارند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفت. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد ابعاد انعطافپذیری فناوری اطلاعات (اتصال، سازگاری و پودمانبندی) بر همراستایی استراتژیک تأثیر مثبت و مستقیم دارد و بین آنها، تأثیر بعد پودمانبندی بر همراستایی استراتژیک از سایر ابعاد بیشتر است.
انعطافپذیری فناوری اطلاعات
پودمانبندی
سازگاری
قابلیت اتصال
همراستایی استراتژیک
2018
08
23
103
124
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83271_edee44b113ddc8c561652ebebf3152b5.pdf
مدیریت راهبردی و آیندهپژوهی
1397
1
1
تحلیل تصویر کشور مبدأ بر اساس ماتریس اهمیت – عملکرد (مورد مطالعه: مصرفکنندگان محصولات ایرانی در عراق)
محمدرضا
شریفعسکری
یاسر
سبحانیفرد
زینب
بزاز
تصویر کشور مبدأ عاملی مهم است که بر ادراک مصرفکنندگان از محصولات خارجی و گرایش آنها به خرید محصولات تأثیر میگذارد. ماتریس تحلیل اهمیت - عملکرد، ابزاری است که به بررسی میزان اهمیت و عملکرد (وضعیت) تصویر کشور مبدأ، بهطور همزمان میپردازد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد و اهمیت تصویر کشور ایران در ذهن مصرفکنندگان عراقی با بهکارگیری ماتریس اهمیت- عملکرد انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر همه شهروندان عراقیاند که دستکم یکبار از محصولات غذایی کشور ایران استفاده کرده باشند. براساس جدول مورگان و با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه، به روش دردسترس 384 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهبود که روایی محتوا و پایایی آن بررسی و تأیید شد. نتایج این تحقیق نشان داد چهار بعد تصویر کشور مبدأ (ارزیابی شناختی، عاطفی، ارزیابی صنعت و ارزیابی هنجاری)، از اهمیت بالایی نزد مصرفکنندگان عراقی برخوردارند و از این چهار بعد دو بعد ارزیابی شناختی و هنجاری در وضعیت مناسبی قرار دارند، اما دو بعد ارزیابی عاطفی و ارزیابی صنعت در وضعیت ضعیفی قرار دارند.
ارزیابی شناختی
ارزیابی صنعت
ارزیابی عاطفی
ارزیابی هنجاری
تصویر کشور مبدأ
2018
08
23
125
146
https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_83272_187b2b632059ac9754ce1303e8a7c4ee.pdf