دانشگاه آموزش عالی طلوع مهرمدیریت راهبردی و آیندهپژوهی2821-00691شماره 220190220Investigating the Challenges of Forest Ecosystem by Causal Layered Analysis (CLA) and It’s Role in Sustainable Development of Regionبررسی چالشهای زیستبوم جنگلی به شیوه تحلیل لایهای علتها و نقش آن در توسعه پایدار منطقه147192101387FAامیرفرزان هرویکارشناسیارشد، دانشگاه گیلان، گیلان، ایراننادر زالیدانشیار، گروه شهرسازی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایراناحد رضایان قیهباشیپژوهشگر فوقدکتری آیندهپژوهی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200112National assets of each country include natural resources and services to provide them for the society which use them directly or indirectly. Same as other countries, forests especially the Caspian forests in the north of Iran considered as national assets and the country's food security assurance in critical conditions. Hence the reviews and accessing factors affecting the destruction of the forest ecosystem in the form of an analytical futurology method and offering strategies in order to sustain and regenerate the region’s environment can cause the region sustainable development. The purpose of this research is to explore forest ecosystem challenges in Mazandaran province using one of the new futurology methods called “Causal Layered Analysis” and to reach comprehensive and deep solutions to eliminate the challenges and to achieve regional sustainable development. Priority of “Causal Layered Analysis” compared to other planning and futurology methods is to detect social, economic, environmental and etc. problems fast and comprehensively meanwhile identifies the deepest root of the problems in the four levels (the litany causes, social and structural causes, worldview and discourse causes, metaphor and myth causes) and provides with the essential solutions. This is a practical research that contains qualitative data with documentary and survey collection methods. According to the analysis method of this study for collecting information, meeting panels and interviews with development, environment, art, religion and philosophy experts used as well as a desk and documentary research. According to the “Causal Layered Analysis” framework, the results of this study investigate the causes of the destruction of the forest ecosystem and provide strategies for each level. First layer “using consulting engineers, educated community and specialized in solving environmental challenges”. Second layer “establishing the scientific and proper infrastructure for landfill and employing up to date technologies such as garbage incineration powerhouse”. Third layer “The correct interpretation of religious discourse”. Forth “forest as posterity trusteeship” instead of "public forest”.سرمایه ملی هر کشور شامل منابع طبیعی و خدماتی این منابع است که جامعه بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده میکند. در ایران نیز جنگلها و بهخصوص جنگلهای خزری سرمایه ملی و ضامن امنیت غذایی کشور در شرایط بحرانی هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی چالشهای زیست بوم جنگلی استان مازندران با بهکارگیری «تحلیل لایهای علتها» است. برتری روش تحلیل لایهای علتها در مقایسه با دیگر روشها این است که به شناسایی همهجانبه مشکلات اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و غیره در ضمن شناسایی ژرفترین ریشههای مشکلات در چهار سطح علل لیتانی، علل اجتماعی/ سیستمی، علل گفتمانی/ جهانبینی و علل اسطورهای/ استعارهای میپردازد و راهکارهای بدیل را پیشنهاد میدهد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، براساس ماهیت دادهها، کیفی، از نظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی است. برای جمعآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای و اسنادی، از روش جلسات هماندیشی (پنل) و مصاحبه از نظر متخصصان توسعه، محیط زیست و منابع طبیعی، هنر، دین و فلسفه که بر مسائل منطقه مازندران احاطه دارند، بهکار گرفته شده است. برخی از مهمترین راهبردها و یافتههای پژوهش در چهار لایه عبارتاند از در لایه اول: «بهکارگیری مهندسین مشاور، جامعه تحصیلکرده و متخصص در حل چالشهای محیطزیست»، در لایه دوم: «ایجاد زیرساختهای علمی و صحیح دفن زباله و بهکارگیری فناوریهای روز در این زمینه مانند نیروگاه زبالهسوز و غیره»، در لایه سوم: «تفسیر صحیح گفتمان دینی» و در لایه چهارم: جایگزین کردن استعارههای بدیل بهجای استعارههای آسیب زننده موجود مثل «جنگل امانت آیندگان» بهجای «جنگل عمومی» است.https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_101387_82990ccf7f80c717cfcde14d8a7b4bd6.pdfدانشگاه آموزش عالی طلوع مهرمدیریت راهبردی و آیندهپژوهی2821-00691شماره 220190220Prioritizing Strategic Issues of National Production on Horizon 1404اولویتبندی مسائل راهبردی تولید ملی در افق 1404193218101389FAغلامرضا گودرزیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانحسین حسینیدانشجوی کارشناسیارشد مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانJournal Article20200112Considering the economics of the document, the prospect illustrates the importance of this strategic issue in the present circumstances of the country. Because every country needs strong economic foundations and foundations for its development. Given the general policies of the Resistance economy communicated by the leadership and visionary in Horizon 1404, the importance of national production becomes clear. We also need to look at the strategic issues of national production and make the necessary policies to realize the vision document. This article attempts to identify the thematic analysis of strategic issues of national production that has exacerbated the production cycle. According to a survey of two groups of industry experts and academics with the TOPSIS decision-making technique, the strategic issues of national production have been prioritized. According to experts, the most important production problem is the weak support for national production policy and, in the professors' view, the weakness in exports due to the high cost and low quality of products. Also, according to the output of the Structural-Interpretive Model model, weakness in the strategic view of national production, weakness in policy support for national production, and social security labor laws are at the most fundamental layer of the Structural-Interpretative Model.توجه به مسئله اقتصاد در سند چشمانداز اهمیت این موضوع راهبردی را در شرایط حال حاضر کشور تببین میکند. چرا که هرکشوری برای پیشرفت خود نیازمند ارکان و پایههای مستحکم اقتصادی است. با توجه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغشده از سوی رهبری و سند چشمانداز در افق 1404، اهمیت تولید ملی روشن میشود. همچنین، برای تحقق سند چشمانداز باید به مسائل راهبردی تولید ملی اهتمام شود و بر اساس آن، سیاستگذاریهای لازم اتخاد شود. در مقاله حاضر سعی شده است با بهکارگیری روش تحلیل مضمون، مسائل راهبردی تولید ملی که باعث به وفقه درآمدن چرخه تولید شده است، شناسایی شود. طبق نظرسنجی از دو گروه خبرگان صنعتی و استادان دانشگاهی با تکنیک تصمیمگیری تاپسیس، مسائل راهبردی تولید ملی اولویتبندی شدهاند. بر اساس نظر خبرگان، مهمترین مشکل تولید، ضعف در حمایت سیاستی از تولید ملی و از نظر استادان، ضعف در صادارت به علت بالابودن هزینه تمامشده و پایینبودن کیفیت محصولات است. همچنین، طبق خروجی مدل الگوی ساختاری- تفسیری، ضعف در نگاه راهبردی به تولید ملی، ضعف در حمایت سیاستی از تولید ملی و قوانین کار تأمین اجتماعی در بنیادیترین لایه از الگوی ساختاری- تفسیری قرار میگیرد.https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_101389_169ce0aaffddf4a0647d075844570ad1.pdfدانشگاه آموزش عالی طلوع مهرمدیریت راهبردی و آیندهپژوهی2821-00691شماره 220190220Possible and Desirable Future of Population Changes in Qom Province during 2011-2041آینده محتمل و مطلوب تغییرات جمعیتی استان قم طی دوره 1390 تا 1420219245101390FAحسن عزیزی شببوکارشناسیارشد آیندهپژوهی، مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر، قم، ایرانعلی بناییاستادیار، دانشکده الهیات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراناعظم نصرتیکارشناسیارشد اخلاق اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایرانJournal Article20200112The purpose of this paper is to investigate the demographic futures of Qom province by observation and scenario method. Population forecasts of the United Nations Population Division for countries around the world indicate the population of Iran (Upstream population of Qom province) According to the three UN scenarios, namely the lower limit, the upper limit and the upper limit, by 1420, the population will be 87.7, 96.8 and 106 million, respectively. According to the modified scenario in this study, the population of Qom province is also predicted to be 1490 000, <sup>q</sup>1720 000, 1600 000 The population is predicted to reach about 1700,000 by 1420. The results of the present study showed fertility below the replacement level (With <sup>q</sup>1/2 live births per mother) In Qom province, maintaining this power requires planning and wants to become enlightened in managing Qom in Qom province. Improving family solidarity and reinforcing more family-oriented religious and Islamic values will help boost fertility and repair the age-old population of the province.هدف مقاله حاضر آیندهپژوهی جمعیتی استان قم با روش دیدهبانی و سناریو است. پیشبینیهای جمعیتی بخش جمعیت سازمان ملل برای کشورهای دنیا نشان میدهد جمعیت ایران (جمعیت بالادستی جمعیت استان قم) بر اساس سناریوهای سهگانة سازمان ملل، یعنی حد پایین، حد متوسط و حد بالا، تا سال1420 بهترتیب، 7/87، 8/96 و 106میلیون نفر خواهد بود. بر اساس سناریوی تعدیلشده در این تحقیق جمعیت استان قم نیز به نسبت کل کشور1490000، 1600000،1720000 نفر پیشبینی میشود که به نظر میرسد در سال 1420 به حدود 1700000 نفر برسد. نتایج پزوهش حاضر نشان داد باروری زیر سطح جانشینی (کمتر از 1/2 فرزند زنده برای هر مادر) در استان قم تداوم خواهد داشت که این خود لزوم برنامهریزی آیندهنگرانه را برای مدیریت سالمندی در استان قم روشن میکند. بهبود و استحکام بنیان خانواده و تقویت ارزشهای دینی و اسلامی که بیشتر خانوادهمحورند، به ارتقای سطح باروری و ترمیم هرم سنی جمعیت این استان کمک خواهد کرد.https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_101390_447531406263c43949bf970828009c12.pdfدانشگاه آموزش عالی طلوع مهرمدیریت راهبردی و آیندهپژوهی2821-00691شماره 220190220Economic Progress Strategy Inspired by Nahj al-Balaghah in pursuit of a Resilient Economyراهبرد پیشرفت اقتصادی با الهام از نهجالبلاغه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی247287101391FAابوالفضل شاهآبادیاستاد، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانراضیه داوری کیشدانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانمهدی جعفریاستادیار، مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر، قم، ایرانJournal Article20200112Pattern compilation and islamic strategies for economic progress is the beginning to go a long and difficult way with a steady volition and endless effort. Considering that the duties and goals of governance from the perspective of Amiralmomenin (AS) and its philosophy is to serve the world and the hereafter of the people is summarised, therefore, continuous monitoring and evaluation of the economic progress strategy by the rulers provides the basis for the realization of economic progress and ultimately the resistive economy. It needs to focus on its strategic principles. In this regard, the valuable words of Amir al-Mu'minin (AS) in Nahj al-Balagha have been studied in two analytical and thematic methods. According to practical reasons Amiralmomenin (AS) economic justice, economic management, promotion and creation of knowledge and space for increasing the efficiency of individuals, poverty and the equitable distribution of income for economic welfare, management of capital and moderation in business, good governance and the creation of a suitable space for the growth of agricultural sectors, industry and services one of the strategic principles that can be applied to economic progress and the realization of a resilient economy. Therefore, in order to economic progress and economic achievements that are resistant to pressures, sanctions, hostilities and hostilities and mutual reciprocity with the global economy with modeling the style of government of Amiralmomenin provided the appropriate field for applying its strategies to take steps towards economic progress.تدوین راهبرد اسلامی پیشرفت اقتصادی سرآغازی برای پیمودن راهی طولانی با عزمی استوار و تلاشی بیوقفه است. با توجه به اینکه وظایف و اهداف حاکمیت از منظر امیرالمومنین(ع) و فلسفه آن در خدمت به مردم و آخرت خلاصه میشود، نظارت و ارزیابی مداوم راهبرد پیشرفت اقتصادی توسط حکمرانان زمینه را برای تحقق پیشرفت اقتصادی و در نهایت، اقتصاد مقاومتی فراهم میکند. بنابراین، برای دستیابی به پیشرفت اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تمرکز بر اصول راهبردی ضروری است. در این راستا سخنان گوهربار امیرالمومنین(ع)، در نهجالبلاغه به دو روش تجزیهای و موضوعی بررسی شده است. طبق سیره عملی امیرالمومنین(ع) عدالت اقتصادی، مدیریت اقتصادی، ترویج و ایجاد فضای علم و دانش برای افزایش میزان کارایی افراد، فقرزادیی و توزیع عادلانه درآمد در بهمنظور رفاه اقتصادی، مدیریت بر سرمایه و اعتدال در تجارت، حکمرانی خوب و ایجاد فضای مناسب برای شکوفایی بخشهای زراعی، صنعت و خدمات از جمله اصول راهبردی است که در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی میتوان اعمال کرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر دستیابی به اقتصادی مقاوم در برابر فشار، تحریم، خصومتهای شدید و وابستگی متقابل با اقتصاد جهانی است تا با الگوگیری از شیوه حکومتی امیرالمومنین(ع) زمینه مناسب را برای اعمال راهبردهای آن فراهم کند تا در راستای پیشرفت اقتصادی برای رسیدن به اقتصادی پایدار و در نهایت، قرب الهی گام بردارد.https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_101391_b2550d1c992c8c592372d78747c31730.pdfدانشگاه آموزش عالی طلوع مهرمدیریت راهبردی و آیندهپژوهی2821-00691شماره 220190220Driving Forces for the Furtherance of Social Justice as One of the Pillars of the Second Step of the Islamic Revolutionپیشرانهای تحقق عدالت اجتماعی به عنوان یکی از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران293313101392FAمحمد یوسفی خرایمدانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانJournal Article20200112The aim of this study is to identify driving forces for the furtherance of social justice as one of the pillars of the second step of the Islamic Revolution. The concept of justice has long been regarded as one of the most transcendent concepts of human life. The futures study as a science and art of shaping a desirable future and its tools can play a role in the realization of this importance. In this regard, by studying the issue of justice in the Second Step Statement and reviewing the background of research on social justice and focus group formation, 14 factors have been identified as the most important factors in the realization of social justice. Structural analysis of factors was performed using the MicMac software and the effective and indirect factors were identified and ranked directly and indirectly and the most important ones were presented as key driving force. The results show that factors such as laws, regulations, claims, religious beliefs, social partnerships, media, public oversight and official oversight are key driving forces that have the least impact and most impact on the social justice system in Second step statement of revolution, they have been identified.هدف پژوهش حاضر شناسایی پیشرانهای تحقق عدالت اجتماعی در گام دوم انقلاب است. مفهوم عدالت به عنوان یکی از متعالیترین مفاهیم زندگی بشری از دیرباز مورد توجه بوده است. آیندهپژوهی و ابزارهای آن، به عنوان علم و هنر شکلدادن به آینده مطلوب، میتوانند در تحقق این مهم نقش ایفا کنند. در این راستا، پس از بررسی موضوع عدالت در بیانیه گام دوم و مرور پیشینه پژوهشها درباره تحقق عدالت اجتماعی و تشکیل گروه متمرکز، 14 عامل به عنوان مهمترین عوامل مؤثر در تحقق عدالت اجتماعی شناسایی شده است. با بهکارگیری نرمافزار میکمک عوامل یادشده تحلیل ساختاری شدند. عوامل اثرگذار و تأثیرپذیر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شناسایی و رتبهبندی شده، و مهمترین آنها به عنوان پیشرانهای کلیدی ارایه شدهاند. در نتیجه، عوامل قوانین و مقررات، مطالبهگری، باور دینی، همکاری و مشارکت اجتماعی، رسانه، نظارت همگانی و نظارت رسمی به عنوان پیشرانهای کلیدی که کمترین اثرپذیری و بیشترین اثرگذاری را در سیستم تحقق عدالت اجتماعی در گام دوم انقلاب را دارند، شناسایی شدند.https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_101392_0d8c4c8d53fabf34401382ac516018c4.pdfدانشگاه آموزش عالی طلوع مهرمدیریت راهبردی و آیندهپژوهی2821-00691شماره 220190220Creative Organizational Culture Pathology in Qom Universities; Using Excellence Diamond Modelآسیبشناسی فرهنگ سازمانی خلاق در دانشگاههای استان قم با بهکارگیری مدل الماس تعالی311336101394FAعلینقی امیریاستاد، گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانزلفا حقگویاندکتری مدیریت رفتار سازمانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20200112Considering the importance of creative organizational culture as well as problems and difficulties of public universities in this regard, present research aimed at a pathology of Qom universities in terms of creative organizational culture. To this end, excellence diamond model is utilized. In this model, the impact of leadership, employees, service quality, service strategy, customer orientation and information management and organizational structure on creative culture is studied. In present study, creative organizational culture questionnaire based on excellence diamond model is utilized. Considering 10 determined items in relevant questionnaires, those items with average scores less than 6 were identified as organizational impairments in creative organizational culture. To study the averages, one sample t-test was conducted. The findings indicated that identified impairments on creative organizational culture in Qom public universities are the influence by leadership on creative organizational culture including granting independence and decision making authority by leader to employees and also employees’ impact on creative organizational culture including encouraging employees for their initiatives in organization and awarding personnel based on performance indicators.با توجه به اهمیت فرهنگ سازمانی خلاق و مسائل و مشکلات دانشگاههای دولتی در آن، پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی دانشگاههای استان قم از نظر فرهنگ سازمانی خلاق انجام گرفت. به این منظور مدل الماس تعالی بهکار گرفته شد. در مدل الماس تعالی تأثیر رهبری، کارکنان، کیفیت خدمت، استراتژی خدمت، مشتریمداری، مدیریت اطلاعات و ساختار سازمانی بر فرهنگ خلاق بررسی شده است. در پژوهش حاضر پرسشنامه فرهنگ سازمانی خلاق مبتنی بر مدل الماس تعالی بهکا رگرفته شد. ابزار پژوهش پرسشنامه است. با توجه به طیف دهگزینهای پرسشنامه، نقاطی در پرسشنامه که میانگین آن کمتر از 6 بود، به عنوان آسیبهای سازمان در بعد فرهنگ سازمانی خلاق شناسایی شد. برای بررسی میانگینها آزمون میانگین یک جامعه آماری اجرا شد. نتایج نشان داد آسیبهای شناساییشده در زمینه فرهنگ سازمانی خلاق در دانشگاههای دولتی استان قم، تأثیرگذاری رهبری بر فرهنگ سازمانی خلاق شامل اعطای استقلال و قدرت تصمیمگیری به کارکنان توسط رهبر و در تأثیرگذاری کارکنان بر فرهنگ سازمانی خلاق، شامل تشویق کارکنان به ابتکار عمل در سازمان و تخصیص پاداش به کارکنان براساس شاخصهای عملکرد است.https://journal.tolouemehr.ac.ir/article_101394_89686b5435f2b62e348fb8331897aa71.pdf