1
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گرایش تولید و عملیات، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
رویکرد قابلیتهای پویا به قابلیتهای شرکت پرداخته تا بتواند در سریعترین زمان ممکن با تغییرات محیطی که رقابت و بقای شرکت را به خطر میاندازند، سازگار گردد. با این حال، اگرچه با وجود شباهتهای مفهومی که این دو مبحث با یکدیگر دارند، اما ارتباط میان آنها همچنان مبهم است. برای رفع این شکاف، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد آیندهنگاری راهبردی بر قابلیتهای پویای سازمانی انجام شده است. این پژوهش با تکیه بر روشهای کمّی و کیفی انجام گرفته؛ و به طور اخص، از رویکرد دادههای مقطعی و به روش پیمایشی و با توزیع پرسشنامه میان 56 نفر از کارکنان یک شرکت فعال در حوزه طراحی پروژههای نفت، گاز و پتروشیمی انجام پذیرفته است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرمافزار SPSS25 بهره گرفته شده است. نتایج نشان داد که ابعاد آیندهنگاری راهبردی تأثیر مثبت و معناداری بر قابلیتهای پویای سازمانی دارند. نتایج مربوط به شرکت مورد بررسی است و تعمیم نتایج به سایر صنایع و بخشهای دیگر، با احتیاط باید صورت پذیرد.